PRESSEMEDDELELSE
Fredag den 3. oktober 2025
Dagens udmelding fra minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin, om at dedikere 10,5 mio. kr. fra turismereserven, er glædelig. Pengene skal gå til en indsats, som skal styrke markedsføringen af Sjælland og øerne og få flere til at udleje deres feriehus. Det skaber grobund for nye muligheder i landdistrikterne og ikke mindst for feriehusturismen. Det er visionært, og vi glæder os til at bakke op sammen med medlemmerne og i godt samarbejde med VisitDenmark og destinationsselskaberne.
Kun cirka 20 % af Danmarks 220.000 feriehuse bliver i dag udlejet. Med andre ord ligger der er et stort uudnyttet potentiale i at få flere til at leje ud. Det gavner nemlig lokalsamfundet; caféen, købmanden, outdooraktørerne og de mange oplevelsestilbud, som har brug for mange brugere af lokalsamfundet for at få økonomien til at hænge sammen. Feriehusene er en oplagt del af ligningen og kan spille en langt større rolle for turismen og udviklingen i lokalområderne, hvis flere husejere vælger at åbne dørene og byde gæsterne indenfor. Samtidig kræver det ikke langsigtet planlægning og komplicerede processer. Reelt skal ejer blot se mulighederne i at leje ud.
Meningsfuldt bidrag til fællesskabet – vi skal styrke feriehusets fortælling
Derfor hilser Feriehusudlejningens Brancheforening dagens udmelding fra minister Morten Dahlin meget velkommen. Med økonomisk understøttelse af midler til en indlejningskampagne, samt målrettet markedsføring af Danmark som destination i Tyskland og Polen, får vi givet luft under vingerne til vigtige indsatser, som skal bane vejen for de næste vigtige skridt i udviklingen af turismen.
Der er mange positive effekter af udlejningen af feriehuset. Dem kan vi med fordel arbejde endnu mere med i godt samarbejde med VisitDenmark og destinationsselskaberne. I nogle kommuner er udlejningsprocenten høj, men der er også ganske mange kommuner, hvor meget få feriehuse lejes ud. Kan vi sammen med ejer få skabt lyst til at leje ud, så er det i vores verden lavthængende frugter for dansk turisme, som vi gerne vil plukke. Med initiativet får vi en god mulighed for at sætte skub i den udvikling. Det er vi taknemmelige for, fortæller Pernille Kofod Lydolph, direktør hos Feriehusudlejernes Brancheforening.
Udlejning handler ikke kun om lejeindtægter og bundfradrag. Det handler om fællesskab, stolthed og omsorg for lokalområdet. Feriehusene er en oplagt ferieform, fordi husene ligger spredt i den danske natur, og mange er velegnede til udlejning. Blandt husejere, der udlejer, er der stolthed over at kunne bidrage til den danske deletradition i fællesskabets navn. Den tradition vil Feriehusudlejernes Brancheforening gerne invitere flere til at blive en del af.
Direktøren uddyber: Initiativet omkring en indlejningskampagne taler samtidig også ind i brancheforeningens strategi om at øge antallet af feriehuse, der udlejes, til 50.000 frem mod 2030. Og så vil det understøtte ambitionerne formuleret i den nationale turismestrategi, hvor målet for turismen samlet set er sat til 74 mio. overnatninger. Det er ambitiøse tal, men også en udvikling, som vi 100% stempler ind i og gerne vil tage aktivt del i. Derfor er vi også glade for anerkendelsen af ambitioner og muligheder indenfor vores område.
For yderligere information kontakt venligst:
Pernille Kofod Lydolph, direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening, tlf. 2427 1004 eller mail pkl@feriehusudlejerne.dk.
Vandkunsten 3, 3.
DK-1467 København K
CVR-nr: 91877651
Hovednummer:+45 96 30 22 44
Mail: mail@feriehusudlejerne.dk
Koglemærket – Fokus på energi
Mobil: +45 30 44 62 44
Mail: koglemaerket@feriehusudlejerne.dk
Søger du Ankenævnet for Feriehusudlejning?